onsdag, juli 04, 2007

Hoppet har återvänt...

Gluttade på någon typ animalplanet-kanal nyss och såg något som fick mig att se något gott i världen.
Det är väl ingen nyhet att många djur överger de som inte är starka och inte har all chans att överleva. En plågsam och oönskad tanke men ack så sann. Människan är inte helt olik alla dessa djur utan väljer gärna bort de svaga, förkastar de illa tilltygade.
Men idag såg jag en elefantflock som ändrade hela sin naturliga vandring, vilken de följt i flera år, för att en av dem hade förlorat sin snabel och var tvungen att äta där gräset växte tillräckligt högt. Många andra djur hade lämnat den lilla ungen att förblöda med sin snabel i en snara medan denna flock hjälpte den lilla flickan att följa med dem. Hon har det jättesvårt men klarar sig.
Tacka vet jag elefanter!

3 kommentarer:

Katten sa...

"Varför svänger elefanterna med snablarna när de går?
"För att göra vägen fri från myror så att de inte ska trampa på dem."

Riktigt fina djur. Ditt totem, kanske? Mitt totemdjur är brunbjörn och de visade mig vägen till att bli nikotinfri under en anderesa. Och jag är ens inte flummig!

Anonym sa...

Japp elefanter och delfiner är väl det enda däggdjur förutom människan som tar hand om sjuka och svaga. Tror att människor skulle göra det bättre om vi levde i flockar på ca 150 individer som förr, för jäääääättelängesen.
Det här är förresten premiär på din blogg.

Unknown sa...

Jag är med faster!
Elefanter har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta...
Jag tror inte elefanter kommer hjälpa mig bli nikotinfri men kanske vägleda mig genom familjebildning och småbarnsnojjor.

anna m!
Tack för att du läser och skriver, kram på dig!
jag hoppas du trivs här hos mig!