lördag, mars 29, 2008

hur länge jobbar du?

Hur många år jobbar man?
Hur många timmar jobbar man?
Varför jobbar man?

Hur trivs du på jobbet?
När ska du gå i pension?
Vad jobbar du med?
Vad vill du jobba med?

panik panik panik panik panik panik panik panik panik

Jag kommer jobba tills jag är 75...år...säkerligen...
Men med vad?

Får man slösa bort timmar och dagar och veckor och månader på att få kunskap i livet...inte på jobbet?

Jag vill studera livet, andra människor, situationer, globala tankar och fundamentala behov, livet alltså, får man det?

Eller ska jag söka jobbet som elevassistent på Stålhamraskolan?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kära kära du....sök jobbet på Stålhamra, studera livet där och överallt. På bussen, i affären, i lekparken, i litteraturen, i samtal...Ja du vet själv. Eller hur? Du är så klok du gumman!

Hur länge jobbar man - hur trivs man....äsch. Där man befinner sig får man lov att trivas- ansvaret är vårt eget! Gilla läget! Ställs man inför ett problem har man tre , säger tre alternativ att välja:
1 Förändra
2 Avsluta
3 Acceptera.
Välj ett alternativ. Håll fast vid det. Allt blir så mycket lättare. Som jag sa till en tjej nyligen när snacket kom att handla om att hon inte gillade skolmaten.

Förändra, kan du det, påverka kocken kanske? Avsluta, sluta med skolmaten - ta med egen kanske. Acceptera...ät och var glad!

Plättlätt!
Kram!!

Unknown sa...

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det min kära mor eller min kära faster som skriver detta...

Och det är ni, just NI mina kära ledstjärnor som hjälper mig att bli klok, vis, insiktsfull och tankefull... Genom diskussioner, genom era tankar och genom föredrag på Brunnaskolan.

*noterar* 1.Förändra 2.Avsluta 3.Acceptera

Jag har sökt jobbet nu och inleder snart fas två med ett najs telefonsamtal till rektorn med någon insiktsfull fråga, sedan kommer fas 3 då mitt rekommendationsbrev (från er, eeh, oj, har jag glömt fråga er om det?! *piiiinsamt*) överlämnas vid intervjun...

Jaa, inte är jag utan visioner...

Anonym sa...

Kära Johanna, nix pix de e Gunilla ju!

Unknown sa...

Åååh, oj!
Man får lov att skämmas... *helt illröd i ansiktet*
Förlåt! Här får man äntligen en kommentar och då förstår jag inte ens att det är du!

Men jag får tacka väldans för din insiktsfulla och tankevärda kommentar! *bugar och bockar*

Det sket sig med elevassistentjobbet...det hade blivit något fel enligt i d i o t e r n a på Stålhamraskolan och tjänsten fanns inte... *mutter mutter*

Men duuuu, Gunilla! Jag har en glädjande nyhet:
snart är vi pratiskt taget grannar!

Anonym sa...

Tack för din kommentar hos mig, vi mår bara bra, ni då?

Hörde rykten om att ni skulle flytta? Vart tar ni vägen nu?

Unknown sa...

hej Anna!
Vi flyttar faktiskt in till the centre of Sodertalje...
Verkar kanske lite i fel riktning för de flesta men det är sanning! Haha!

Men det kommer mer info om det när vi är närmare, vi flyttar i mitten på maj.

Katten sa...

Vem é Gunilla? Henne borde jag få träffa, verkar ju skitsmart. Så smart att jag kunde skrivit det själv, tydligen.
Puss

Unknown sa...

Katten!
Jag kommer bjucka in Gunilla till kommande inflyttningsfest vad det lider och även dig så då kan ni ju ta i hand och presentera er vid namn kanske?