fredag, februari 06, 2009

Vilken dimension?

Actually, häromdagen förärades jag nöjet att skaka hand med, lyssna till, insupa och framåt natten även krama professor Morteza Abyaneh adjö. Det händer inte ofta att jag blir tyst, tillbakadragen eller betraktande, inte ofta på min ära. Men denna man fick faktiskt fantasiflicka att betraktande luta sig tillbaka i sin mycket bekväma fotölj och l y s s n a... fantastic!

En av de begrepp som fastnade hos mig var logiken i fler dimensioner. Okej, okej, jag vet, jag är inbiten ateist och tror på sådant som kan bevisas mig. But actually, I think I´ve had a change of heart. Jag är den första att erkänna att man inte sitter på sanningen, eller den andra efter professor Morteza Abayneh som faktiskt även han anser sig vara en lärande människa.

Jag ska inte inbilla mig att jag kan ge en rättvis bild av herr Abayneh teori utan jag vägleder er hellre till herr Abaynehs lecture on youtube. Men jag kan ju faktiskt få ge min bild av det hela, teorin går ut på att en dimension inte kan finnas utan en "större" dimension. En en-dimensionell värld kan inte finnas utan en två-dimensionell värld och en två-dimensionell värld kan inte finnas utan en tre-dimensionell värld. Jag lever i en tre-dimensionell värld men eftersom de andra världarna är beroende av en yttre dimension borde det logiskt vara så att en fjärde dimension måste finnas för att den tredje dimensionen ska kunna finnas.

Vad? Vad säger ni om det? Och för tusan, se och lyssna till professor Morteza Abaynehs föreläsning!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Inte för att vara bitchig eller så, men vi lever i en fyrdimesionell värld. Längd, bredd, djup och tid.

Ha det gött! *kram*

Unknown sa...

okej, men vi kan ta det därifrån om du vill Z...
Om vi då lever i en fyrdimensionell värld så förutsätter detta att det finns en femte dimension...

Anonym sa...

Kan du förtydliga det där om varför en endimensionell värld skulle förutsätta en andra dimension och en tvådimensionell värld skulle förutsätta en tredje? För mig med en smula bakgrund inom matematik så låter det bara fel. Men jag gissat att jag tolkar "dimension" lite för bokstavligt?

Unknown sa...

kanske...
alltså min tanke var att Morteza skulle få presentera det hela eftersom det är hans teori. Jag ville bara väcka ert intresse.

Kan du inte snälla se och lyssna till hans föreläsning? Jag vill gärna höra dina ifrågasättande sedan,väldigt gärna, jag vet dock inte om JAG har några svar

Anonym sa...

Jag förstår hur du menade, jag bara fastnade på det där med tredimensionell. Hoppas du inte tog illa upp.

Unknown sa...

gud nej, inte då!

Har du sett hans föreläsning nu?

Anonym sa...

Jag har i alla fall inte sett den än. Mest för att jag nästan bara surfar med sovande barn i famnen och inte vill ha ljudet på.

Unknown sa...

åååh, vad jag blir avundsjuk Christer, jag önskar att jag hade en bebis på armen så att jag inte kunde ha ljudet på...
Du är ursäktad (fram tills den dag då barnet inte längre vill sova på din arm...jämt).