måndag, maj 23, 2011

massproduktion försämrar läskvalitén

böcker böcker och åter böcker
inför min sommarbeställning av böcker, som ni hittar här, kollade jag igenom topplistor, läste recensioner och letade reklam. jag märkte fort att deckargenren, eller kriminalromangenren för att vara korrekt, är vad man "ska" läsa i år. men det är inget för mig, här nedan kan man se anledningen.



det är den fantastiska tidskriften Filter som har uppmärksammat detta fenomen. pinsamt. inga fler kriminalromaner för mig förrän kvalitén blir bättre. de sista jag läste var Johan Theorins två första böcker som utspelar sig på Öland. intet ont om dem, jag gillar dem skarpt och ska läsa den tredje när den finns på pocket.

det är så trist att allt infiltreras av löpandebandprincipen och att recensenter överlag verkar vara antingen köpta eller helt okvalificerade.

Inga kommentarer: