onsdag, september 20, 2006

tankar från en svunnen tid...


varför förstår en del människor inte att de måsta ta eget ansvar för sina tankar?

Jag tänker t ex på den kristna människan som tycker att homosexualitet är onaturligt och rättfärdigar sin åsikt med "att gud anser det fel".
Kan då inte den här gud segla ner hit till oss vanliga döda och berätta varför det finns homosexuella???
Nej, människan gömmer sig bakom högre makter för att slippa ansvara själv,
feghet i all sin grisrosa, taggiga, förkastliga prakt.

Jag tänker också på herr Vardagsrumsrasism med sina uttalanden som:
"Klart vi ska ta hit fler flyktingar, så länge de bor DÄÄÄÄR borta" och
"Jaa, Leijonborg har ju en poäng. Klart man ska kunna svenska om man ska bo här!" eller
"Synd att de kostar så mycket pengar, de där invandrarna."
När man sedan ifrågasätter honom, undrar hur han kan tycka så svarar han förorättat med:
-Tycker du DET är rasism? Då skulle du hört min far! Inte konstigt att man tycker som man gör.
Där visar den återigen sitt gräsliga tryne, denna feghet. "Skyll inte på mig att jag är som jag är!"

Och varför, varför, varför ser inte människor bibeln för vad den är? EN BOK! Dessutom en bok utan författare, utan källförteckning, utan backup. Hur kan man köpa det rakt av bara???
Jag gråter, jag lider, jag funderar men jag är vid gott mod och hoppas...

Inga kommentarer: