fredag, maj 11, 2007

Dagens harlekin...

Intro:
Dagens harlekin kommer utnämnas av mig i synnerhet men ibland kommer jag bjuda in otippade gästtyckare i frågan. En harlekin definieras, enligt mig, såhär: något överproducerat och opersonligt med liten eller ingen substans.

Dagens harlekin är... rätt och slätt dagens motsvarighet till 80-talets äkta harlekinromaner i pocketform, vilka är de förbannade feel good-romanerna, populärromaner säger min vän J. Det hela startade med Marian Keyes och har eskalerat till hemska proportioner. Men visst att de skrivs kan man kanske inte ödsla tid på att nedvärdera, de skrivs okej, fine! Men att de blir uppskrivna och hyllade av andra än Amelia och Veckorevyn, DET känns inte okej! Jag har sett recensenter prisa den "rappa repliken" och "tempot i dialogen", allvarligt, kom igen! Att skriva ner talspråk är väl ingen konst...
Nej, låt denna litteratur hänga på Pressbyrån, ligga slängd på ett säte på pendeltåget, medfölja när man köper Tara... Men försök inte ge den ett eget Nobelpris för tusan!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha ha ha!! you are sick girl!!
kramar
LindaMarie