lördag, maj 16, 2009

jag tror inte...


en gång trodde jag inte på gud, en gång trodde jag inte på sådant som inte kunde bevisas för mig, en gång trodde jag att jag inte behövde mening och syfte. En gång är ingen gång.

det har för mig bevisats att kapitalism råder, att pengar och finansiering styr. Men jag tror inte på det, jag tror inte det behövs, jag tror inte på konceptet helt enkelt. Något så vackert som våra träd, blommor, barn, sjöar och utandningsluft en kall november morgon är gratis, det kan finnas utan kapitalism, bara det är bevis för mig.

jag tror inte...nej jag tror inte längre bara för att något är för mig bevisat eller endast för att något är för mig bevisat. Jag tror när det finns logik, på något sätt är gud logiskt.

4 kommentarer:

gll sa...

Mmmm Johanna, tänkvärt!!!

Anonym sa...

Så fint det var.
S

Miriam W Klefbeck sa...

Gud hör till den där sällsynta sortens logik som är ologisk...

Unknown sa...

fast jag vill säga egentligen inte ologisk Miriam faktiskt. vad jag tänker att är att det inte behöver vara ologiskt bara för att jag inte vet eller förstår...det kan mycket väl vara helt logiskt men att det är beyond me så att säga. Jag tror att det är lite dit jag kommit, för att jag som fenomen ska vara logisk måste det helt enkelt finnas något som skapat mig (märk väl något/någon). Jag kallar det gud...det är fortfarande ett fenomen för mig, inte en fader.