torsdag, maj 21, 2009

Skärpning fantasiflicka!

det är typ så jag känner mig... Men I skall icke fara med osanning, det är inte alls sådär jag ser ut, skurhink och kvast är så långt bort i fjärran på min prioriteringslista för tillfället att jag knappt känner igen objekten.

Men idag fick jag berätta för oberoende part hur jag är just nu och insåg vilket västerländsk, hemskt larvigt och bortskämt problem jag egentligen har. Nu tar jag tag i det här! Början är att införa roligheter på rutin, en del inspirerat av Matsagoförfattaren och lite inspirerat av Ekvallan.

Idrottsmåndag- just nu innebär detta friidrottsträning för Lola, Mela och Andy och fotbollsträning för fantasiflickan och Ulan. Kan under sommaren betyda friluftsliv.
Picknicktisdag- är dagen då vi packar utflyktskorgen och äter picknickmat. Picknick inomhus är inga som helst problem, det är bara att slänga ut picknickfilten i vardagsrummet eller hos mormor.
Pysselonsdag- leder oss till lite mer avancerat pysslande än mandalasmålning och klistra klistermärken på pappersbitar. Kanske pysslar vi något till hemmet eller målar med målarfärg eller pysslar en bondgård med kottdjur. Mycket inspiration hämtas hos Philofix.
Efterrättstorsdag- denna dag gör vi efterrätt efter middagen, avancemang efter tidstillgång.
Discofredag- en borttappad hit som funnit sin väg tillbaka. Välkommen på discofredag, varje fredag på V. Kanalgatan 7!
Myssöndag- söndagsmorgonens frukost innebär högläsning av saga till mysfrukosten som är fylld av frukt eftersom det är det bästa barnen vet och färskt bröd eftersom det är det bästa Andy vet och chaite eftersom fantasiflicka av någon anledning köpte ett kilo häromsistens.

En annan idé som växer är att vi ska börja lediga morgnar med en promenad, jag och barnen...vi får se om det införlivas.

6 kommentarer:

Jessica sa...

Vilka härliga veckor ni kommer att få :)

Jo sörru vi firade midsommar på våra vänners landställe, ett par kilometer utanför Gnesta. Otroligt vacker tomt, sjö, bebis, ja allt det där som hör sommaren till :) Nu är det iofs ingen bebis längre, hon har nog hunnit bli 1½, men ändå :)

Katten sa...

Rutiner makes the life go around!
Kanske ska pipa förbi nån discofredag?

Unknown sa...

såklart du ska Kattski! jag tänker att de närmaste veckorna blir tema "Eurovision" med fiolspelsdans och Balkangirlsliketoparty-dans.

gll sa...

Men va jäkla mysigt! Man kanske skulle ta och hitta på nåt eget....jag läste på din inspiratörs sida Matsagoförfattaren att de bjöd någon varje onsdag eller nåt sånt! Jäkla bra!

Och picknickdag...YES!

Lycka till med alla dagar!!! Lycka till! Hur mås det annars????

Anonym sa...

Nu fattar jag pysselonsdag. Mycket bra idé med rutinvecka. Me like.
S

Unknown sa...

Härligt S:et!