söndag, augusti 23, 2009

återvändarlag, fördömande, utvalt folk

Listan kan göras lång med ord, fraser och begrepp som gör mig spyfärdig. Om man slår upp de övre tre i en encyklopedi skulle svaret mycket väl kunna vara Israel, den israeliska staten, beslutsfattarna, de folkvalda (?).

Om man vill göra det lätt för sig så läser man tv-kanalernas text-tvutbud för de korthuggna versionerna. Vill man ha lite mer att bita i ringer man fantasiflicka och får höra både det ena och det andra ELLER så tar man fasta på boktipset som kommer här:

Susan Nathans otroligt skildrande bok Ett annat Israel


På allvar, Israels beteende är inte värdigt, inte värdigt en stat på 2000-talet. Jag vet inte vad jag ska göra, men jag måste göra någonting...snart...för det kliar i hela min kropp. Det har till och med gått så långt att jag tycker om Sveriges regering. Eh que? Jag som är kritisk mot allt.

(För att inte tala om nötterna som gav bort Palestina efter andra världskriget, snacka om överslagshandling, snacka om att agera i affekt.)

Inga kommentarer: