söndag, augusti 09, 2009

storebror-fenomenet #3

det finns två inlägg sen tidigare som behandlar ovannämnda fenomen: 1 och 2 Om någon vill läsa.

Men härom timmen satte jag mig på tåget från Gnesta mot Södertälje, pendeltåget. Jag tänkte precis på att jag ju inte behöver stämpla min remsa för det kommer ju en konduktör på de här tågen. Snett emot mig sätter sig en man och frågar efter en liten stund var han skulle löst biljett. När jag förklarade för honom hur det går till trodde han mig inte utan skrattade glatt och smittande så jag var tvungen att börja skratta jag med. Åt det löjligt, larviga, omyndigförklarande skämtet som är realitet om du pendlar från Gnesta till Södertälje. Situationen är den att om du åker med pendeltågen (som jag tror Citypendeln är ansvariga för) ska du se till att du har en giltig färdbiljett (om du inte gör det blir du bötfälld, boten kan du sedan överklaga osv osv, you get the picture) när du reser. Meeen, det finns undantag, i Gnesta och Mölnbo finns ingen ordentlig (eh que? vad innebär det?) spärrlinje vilket medför att du inte bär ansvaret att se till att ha giltigt färdbevis utan på just de tågen (om du gått på i just Gnesta eller Mölnbo) kommer det en konduktör som stämplar din biljett.

När jag sakta och lugnt förklarade detta för mannen blev han som sagt väldigt road. Han avslutade med att fråga: "Kan man inte bara se till att betala?"

Jag läser ju som jag kanske nämnt I trygghetsnarkomanernas land och här har vi ett klockrent exempel på hur vi inte längre förenklar, förbättrar och gör samhället bättre utan tvärtom krånglifierar det genom ett koppel av, i mina ögon, idiotiska regler som inte är logiska någonstans...för en människa som inte är uppvuxen och inordnad i just trygghetsnarkomanernas land.

2 kommentarer:

Mrs Thinkalot sa...

Ett roligt litet sammanträffande:

http://maximilian06.blogg.se/ (ang lägenheten)

Unknown sa...

Aha, omöblerbara rum låter ju dåligt så det var väl tur att jag inte slösade 15 av mina dyrbara minuter på den då.