fredag, juli 17, 2009

jag läser de bästa raderna sedan eldkvarn brann

eller i alla fall sedan den senaste Coelho-boken...

Citat:
"En aspekt av den ökande förekomsten av ångest som man ser bland yngre människor är att man inte lärt sig att ångest (i betydelsen inre obeskrivbart obehag) är en helt naturlig del av livet. Man har därför inte heller förstått att det inte är något som behöver föranleda att man bryter ihop. Genom att man aldrig som barn får leva farligt, aldrig får ha tråkigt och aldrig får utsättas för naturliga orättvisor kan man inte lära sig att hantera det när man senare oundvikligen utsätts för det. Det är som med övre luftvägsinfektioner. Alla små barn ska ha cirka sju till tio övre luftvägsinfektioner per år. Det hjälper kroppens immunförsvar att utvecklas och är ingenting som ska behandlas i onödan. På samma sätt är det med faror och orättvisor. För att inte hänga upp sig för mycket på livets avigsidor måste vi utsättas för dem med jämna mellanrum tidigt under uppväxten.
Får man aldrig öva sitt inre på de naturliga obehagskänslor som vi alla får någon gång blir effekten att man, när dessa sedan kommer, ser det som tecken på en psykisk sjukdom och inte något som man bara får lära sig att leva med. En aspekt som förklarar stora delar av den ökande förekomsten av ångesttillstånd i samhället."
Slut citat

Citatet kommer från I trygghetsnarkomanernas land, skriven av David Eberhard.

Alltså David Eberhard är den nya Coelho, må han skriva länge, mycket och produktivt de närmaste åren.

Det är så bra att jag ryser när jag läser igenom mitt eget citat...sjukt bra, sanslöst bra.

9 kommentarer:

Katten sa...

Den mest uppfriskande och förlösande bok jag har läst om trygghetsnarkomanernas land!

Unknown sa...

iknoooow, jag är lite sugen på Eberhards andra bok om att bli kränkt...

Gunilla 59 idag! sa...

Men OM man bryter ihop då? Jag förstår inte. Den gamla kompisen till min son som förra veckan veckan tog sitt liv - vad var det inte han förstod? Hade han en för skyddad barndom?

Jag håller med om att ungar ska ha tråkigt osv....Men resten, jag får nog fasen läsa boken.

Unknown sa...

Ja, då bryter man ihop... Det finns inte så mycket att göra åt hur dagens vuxna inte riktigt vill/kan växa upp och bli vuxna. Däremot kan man göra annorlunda, gör nytt eller i detta fall, göra nygammalt. Men innan du blir uppretad av mina ord som är utdrag tycker jag att du köper boken på Bokus för 36 kr+frakt och Eberhards egna sammanhang.

Christina sa...

Okej, jag är inte särskilt imponerad. Frågan jag återkommer till hela tiden är, ska vi leva efter detta eller ska vi bara gå omkring och tycka att det är "sjukt bra" sagt?
/Christina

Unknown sa...

Jag vet inte vad du tänkt leva efter. Om du tycker att det är bra kan du ju leva efter det om du vill. Jag lever efter det, eller vill du delge en annan åsikt i frågan?

Om man vill komplicera det hela kan man ju blanda in i vilken grad, hur mycket, vad man utsätter sig för eller sina barn för. Det kanske är ditåt du vill. Då måste vi börja med att slå fast om vi talar om hur man gör med sig själv eller hur man gör med sina barn. Sedan kan vi börja prata reella situationer och konflikter vilket ofta innebär att man måste blanda in jämförelser och då naturligtvis andra människor. Säg till om det är där vi är, Christina.

Anonym sa...

Poängen här är att vi ska vakna upp och inse at vi drivit omsorgen om våra barn och medborgare för långt.Vi är så skyddade att vi står helt hjälplösa inför situationer som drabbar oss och när vi inser det kan vi ju ändra oss så vi blir mindre hjälplösa i situationer som tillhör livet.

Mamma

Anonym sa...

Jag tyckte inte heller att det var något som tilltalade mig, det kändes mer som sånt jag brukar få i ansiktet av andra människor. Men jag kanske är trygghetsknarkare då. Hur som helst har jag svårt för när det blir för dogmatiskt och veta bäst-aktigt. Fast det är kul att du läser det och delger oss. Jag ska kolla upp det lite mer noggrant.
/Sara-Kotten

Katharina sa...

Kanske borde fler spädbarn få vädra lungorna och inte plockas upp för mista lilla? Nog måste vi härdas lite? Nej, jag tycker inte det. Jag mår dåligt över de unga människor som måste möta honom då de söker vård. Vem är han att döma och komma med ovetenskapliga förklaringar? Jag trodde vi jobbade mot en evidensbaserad vård och omsorg, synd att överläkare ägnar sig åt tyckande...