fredag, december 26, 2008

Dagens harlekin...

I början av mitt bloggande skrev jag ett par gånger om dagens harlekin. Jag tappade det hela men har nu fått en nystart. Så nu ska jag beskriva för nytillkomna vad en harlekin är. En harlekin definieras, enligt mig, såhär: något överproducerat och opersonligt med liten eller ingen substans.

Dagens harlekin är utan tvekan alla julbord (utom mitt eget naturligtvis). När december börjar fylls våra skafferier, våra kylar, våra magar av fläskkött, olika djur stoppade i korv, sill i en miljon olika smaker. Det är alltid för mycket, alltid förstoppande, alltid gasbildande och knipframkallande. Julborden på restauranger är ofta mycket opersonliga, de innehåller en massa av massproducerat, vakuumförpackat och processat. I våra egna hem har vi mindre och mindre tid att laga maten så hemma-julborden består till stor del av detsamma, korvar som håller i ett år framåt, färdigkokt potatis och skivad, redan gravad lax.

3 kommentarer:

Katten sa...

Annars kan jag tipsa om Hötorgshallen. Genuint, folkligt, färskt, kontinentalt och alldeles underbart. Och man kan köpa exakt så lite man vill!

Anonym sa...

...eller jag kan tipsa om mitt/vårt julbord, inte en korv så långt ögat når (korv kommer från ett tyskt ord som betyder gömma?!!) se gunillall.blogspot.com

Älskade Johanna - du får inte dra alla över en kam. Jag tror att jag hänger med på hur du menar och kanske hur du tänker. Visst är det frosseri, för övrigt en av de sju dödssynderna. Trist med tanke på jordens resurser, vad vi behöver med vem och när.

MEN låt oss däremot inte glömma traditioner, hur gjorde mormors mor korv på gården, typ?

Spännande ska bli att få följa din harlekins! Och nå'n gång ska jag be att få svar på varför man/du presenterar dessa charmiga outfits?

Och till nästa jul kanske vi kan få ditt saffransskorpsrecept. Puss puss!

Hepp hepp, over and out!

Unknown sa...

traditioner är (i min mening) 9 gånger av 10 inte bara dumdristiga utan även förstörande, det är alltså en liten ynka tiondel av traditioner som bör bevaras. Julbord ingår inte i mina tio procent inte.

Anledningen med outfits överlag vet jag inte, anledningen till mina outfits är att vara et ehum, ska vi kalla det: komplement till alla smala, modellika modebloggare. Jag representerar en överviktig majoritet av jordens befolkning, ett shysst mode som baseras på vad jag genuint tycker är fint men också sådant som är roligt. Många använder kläderna endast till att visa sig snygga/fina och ibland även sexiga medan få människor visar vilka de genuint är eller en rolig sida av sig själva. Det försöker jag göra. Min bloggkompis hade hittat ett saffransbiscottirecept från Leila (det är väl recept,nu tror jag), googla fram det eftersom mitt dröjer...