tisdag, december 02, 2008

jag är trött på traditioner och givna mönster

Jag är för att fira Lucia, Lucia var tydligen en god människa som hjälpte sina medmänniskor, jag tycker att det är bra. MEN jag är inte med på att pojkar/killar/män/gubbar inte får vara med i tradition på samma villkor som flickor/tjejer/kvinnor/gummor. Dagens ris (en j-a jätteknippe med hårda björkstammar) går till Birgitta Wessman, rektor på någon skola någonstans i Sverige...eh Motala var det. Vilket stolpskott, hon får mig att skämmas över att vara människa på tvåtusentalet i Svea rike. Citat: "Det här har inget med kön att göra", säger Birgitta Wessman till Motala och Vadstena Tidning. Birgitta Wessman har låtit en pojke kandidera till skolans Lucia och när han sedan vann har Wessman helt sonika bestämt att den som kom på andra plats ska få rollen som Lucia. Vad var då skillnaden mellan ettan och tvåan? Jag undrar om det kan bero på klädval, helgaktiviteter, störst vänkrets eller betyg kanske...för det har ju inte med kön att göra i alla fall. Jag antar att skolan där Wessman är rektor ska följa läroplanen som alla andra och med det i åtanke uppmanar jag att någon ser till att Wessman förpassas, avskedas, entledigas och placeras i en skolbänk i ett klassrum med genusperspektiv och livskunskap på schemat (för min del får människor som Wessman gärna få en hårdare behandling men det är nog inte helt förenligt med lagtexter).

Läs hela (den är inte lång) artikeln här: Meeeeetro
Läs en annan artikel här: Aftoooonbladet

2 kommentarer:

Anonym sa...

*Suck*
Som Strindberg sa: Det är synd om människorna!

Tack för ett skönt tänkvärt "Pilotkåseri" i LT.

Unknown sa...

Man taskar tant G!
Kan inte ni utse en manlig lucia på Igelsta? Puss!