lördag, december 27, 2008

idag har min blivande yrkesroll prövats bland två redan yrkesverksamma.

Detta var intressant...

Bland annat kom frågan om tidiga nationella prov och tidiga betyg upp och det är ju en knivig en. Saken är den att i min mening ligger problemet bland alla slöa eller oengagerade eller förtappade eller korkade lärare. Om alla lärare var lite mer lärare och uppmärksamma så skulle inte så många barn och elever "falla" genom skolan utan att upptäckas. Det är ju anledningen till att betyg och nationella prov behövs, lärare överlag anstränger sig inte tillräckligt, lärare överlag s e r inte med de ögon en pedagog, en vägledare en livsvisare borde se. Jag blir riktigt ledsen när jag tänker på vad alla barn skulle kunna få men blir nekade.

Men eftersom detta är verkligheten och enligt min goda mor är det verkligheten som är det som gäller så behövs tydligen något verktyg... Men jag tänker så här: Kan vi inte hitta ett annat verktyg, ett verktyg som handlar om att hjälpa lärare och inte stjälpa elever och barn?

Inga kommentarer: