onsdag, februari 28, 2007

sista morgonen med pfemradiostockholmhundratrekommatre

(läste ni rubriken sjungandes? Annars får ni börja om...)

Jag upptäckte er alla alldeles försent...

Wivianne, Nina...Johan...Charlotte! och Henry, Henry, Henry, Henry...aldrig kommer ni tala till just mig igen, aldrig.
"Chu Chu Chu Chu Chu Chu"
Varför Sveriges Radio, o varför plågar Ni mig? O Ni barmhärtighetslösa furste, hur kan ni skoningslöst driva mig mot denna avgrund?

Lyssnade till fluktarna imorse, inte ett öga torrt, det talades om förändringar. Att en tendens, ja t o m trend, i Sverige är just förändring och det är väl bra, tycker man "såklart". Det finns så mycket dåligt, det finns så mycket orättvist, men för tusan! Inte är väl P5 varken dåligt eller orättvist?! Jag tycker absolut inte att all förändring är av ondo, jag tycker tvärtom att förändring är bra. För min del får vi alla gärna leva som nomader och med alla menar jag hela jordens befolkning. Ingen skulle ha medborgarskap någonstans förutom i världen, på jorden. Så inte ogillar jag förändring...

Men, detta ändrande på saker som funkar, detta pillande i små små detaljer. Hallå, makthavare, förändra något v i k t i g t ! Som att se till attkvinnor som säljer Situation Stockholm inte blir sextrakasserade, som att utbilda förskolepersonal bättre, som att effektivisera SIDA och dess arbete, som att få bort ordet homofobi från SAOL, folks vokabulär och medvetande.

Ge oss P5 tillbaka och utbilda istället läkare i patientbemötande!

1 kommentar:

Johanna sa...

Du är klok som en bok. Omdana etablerade radiokanaler verkar mest som att de hade tråkigt ett måndagsmöte nån gång och bara ville *bestämma* nåt.

(Jag lyssnade mycket på P5 när jag jobbade i Sthlm, bästa kanalen ju! Hrmf.)