onsdag, augusti 27, 2008

"Vad hände på vägen till Damaskus?"

just nu inför mina ögon: "Vad hände på vägen till Damaskus?" av Lena Einhorn, jag förväntar mig en del av boken, hittills är jag rätt belåten men detta citat stör mig:
"Som Dominic Crossan säger: "Religion är officiell och sanktionerad magi; magi är inofficiell och ej sanktionerad religion." Eller uttryckt med andra ord: Magi är den term som religiösa ledare använder för att förringa mirakel utförda av fel sorts människor. Och gränsen mellan mirakel och magi kan vara hårfin. Enligt kristen syn betraktas "magi" ofta som något ont, medan mirakel oftast är något gott. Men synen på vad som är gott och vad som är ont, vad som är övernaturligt och gudomligt, och vad som är "häxkraft", är, som crossan påpekar, ofta en funktion av betraktarens grundattityd."
Jag tycker att det låter som att mirakel och magi skulle vara samma typ av händelse...men jag tänker att magi är en sak och mirakel är något annat. Einhorn skriver tidigare:
"Prästerna var i Egypten de huvudsakliga utövarna av magi, och de var alltså ofta både trollkarlar och själasörjare. Deras magiska kunskap betraktades som något de fått från gudarna, och den bevarades som en yrkeshemlighet."
Jag tänker att mirakel är något som gud utför (en gud/gud välj själv) genom en människa, eller genom något annat eller rentav själv medan magi är något som en människa, eller något annat utför. Kanske har magin kommit från (en) gud från början men magin utövas (görs) av andra än (en) gud och mirakel är något (en) gud gör.

vad tros? så går mina tankegångar...

8 kommentarer:

Lisa sa...

jag skriver dåligt och läser dåligt och saaaaknar dig! Jag vill ha en kväll med dig och diskutera didaktik och livet och allting. du har inte måhända möjlighet att komma hit i helgen och dricka vin och hänga?

Unknown sa...

jag önskar jag hade det...jag vet inte ens vad didaktik är...

Anonym sa...

Oj...det där måste jag läsa när jag är piggare. Hänger inte med riktigt. Åldern kanske? Annars fick jag ju veta idag att jag är en ängel! Och....är det nåt nytt?
Kram

Lisa sa...

Från wikipedia: Didaktik betyder undervisningslära, eller läran om undervisning, och handlar om utveckling och lärande. Det kommer av det grekiska ordet för undervisa, didaskein. Uttrycket didaktisk kommer av det grekiska ordet för undervisande ("lämplig för läraryrket") didaktikos.

Miriam W Klefbeck sa...

Jag håller med du - mirakel gör Gud, med eller utan hjälp från änglar, människor eller naturkrafter. Mirakel går inte att styra från jorden, de bara händer. Och de händer alltid till det bästa.

Det vi kallar för magi däremot utförs av människor för människors skull - även om kraften/gåvan/förmågan kan komma från en högre/annan makt.
Därför tycker jag det är lite svårare att tycka det är jättebra rakt upp och ned, för människor har en tendens att använda sina gåvor för att vara elaka mot andra...

Unknown sa...

gamla g!
intet nytt under solen som vi säger...

Lisa!aha aha, jag tror ju att jag är mycket didaktisk...detta lär väl visa sig ganska snart, kanske suger jag tunnbröd då får jag väl bli bättre då. jag diskuterar gärna didaktik, jag diskuterar gärna punkt
puss!

Miriam!vad roligt att få medhåll av dig, ja just dig i just den här frågan annars tenderar jag att vara väldigt långt ifrån (åsiktsmässigt) religiöst tänkande människor.
Men jag tänker på mirakel händer alltid till det bästa...Till vems bästa? mänskligheten?

Miriam W Klefbeck sa...

Ja, precis. Mirakel som ger barnlösa barn, sjuka hälsan, döda liv och sånt, de sker ju till människans bästa. Tänker du på andra sorters mirakel som jag liksom missar?

Unknown sa...

njaa...alltså jag vet inte om jag tycker att det är till människans bästa att folk som är döda blir levande. i Jesus fall var det ju en bra sak...men inte nödvändigt, Jesus kan vara stor utan att ha återuppstått. Och jag menar att det inte är till precis allas bästa sådana säker händer. Men nu är vi inne mer på hela varför-händer-dåliga-saker-om-gud-finns-frågan och DEN tänkte jag inte ta upp...iaf inte just nu ;-)
kram Miriam!