lördag, november 29, 2008

jag= en sexuell varelse

jag tror på sexualitet, att man är sexuel, man vill ha sex. Däremot tror jag inte på varken homosexualitet eller heterosexualitet, möjligen kan jag hålla med om bisexualitet i användningsområdet att alla är bisexuella. Jag även hålla med om att man skulle kunna benämna handlignar/beteende som homosexuella eller heterosexuella om man nu känner sig tvungen att skilja på dem. Jag är mer inne på Magnus Betners linje, vem f-n känner skillnad på röv och röv? Vi blir kära och attraherade och varken hårfärg, ålder eller kön spelar roll. OM vi inte har blivit lärda att föredra det ena eller det andra. Som min kloka mor uttryckte det "en gång tiden hade vi människor säkerligen sex med människor av samma kön men så upptäckte vi att det inte blev några barn den vägen", då uppfann vi heterosexualiteten och i sinom tid skuldbelagde vi homosexualiteten i ett försök att utrota detta beteende.

I hela denna anda blev jag mycket glad att se Naturhistoriska Riksmuséets vinkling av den norska utställning "mot naturens orden?" där Sveriges utställning istället fokuserar på att det är djur, inte människor i utställningen. De har döpt sin utställning till "Rainbow animals" och jag kan inte annat än rekommendera denna utställning, vad sägs om att se en valpenis skära havsytan? Eller läsa om den kurtiserande igelkotthanen som föredrar män? Eller fnissa stilla när du läser om gräsandsparet som båda är hanar och har levt tillsammans i flera år i Malmö?

Jag rekommenderar såväl Magnus Betnérs "Tal till nationen" som Naturhistoriskas "Rainbow animals", gärna inom loppet av ett par dagar med den föreliggande i färskt minne!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Precis precis: som jag alltid säger - kärlek bryr sig varken om ålder eller kön!

Anonym sa...

Mycket bra skrivet!