onsdag, juni 03, 2009

inför 7:e juni...


jag ser någon slags partiledardebatt angående valet till EU-parlamentet den 7:e juni. Jag är helt övertygad om att Piratpartiet får min röst men jag kan inte låta bli att titta och lyssna på de andra nissarna/tomtarna/nötterna i en debatt.

De två som lämnar avtryck är Lars Ohly och Jan Björklund av två olika anledningar. Lars Ohly ger mig vatten på min kvarn angående Folkpartiet, ett förbannat gäng översittare som anser sig sitta inne på sanningen. Jan Björklund är inte sen att bekräfta det jag från början vill kalla fördomar. Ohly sa det så bra, "Folkpartiets idé om folkomröstningar kan inte på något sätt ses som demokratisk; när folket röstar fel får folket göra om men när folket röstar rätt får de ingen som helst chans att göra om." Hur kan det vara demokrati när någon slags elit redan bestämt vilket svar som är rätt och vilket som är fel? Ohly lämnar ett fint avtryck i hjärtat och skön känsla i buken. Björklund lämnar en unken stank av en nedlåtande klapp på axeln, "låt nu oss medelåldersmän göra vad vi är menade att göra så kan ni unga kvinnor ägna er åt sådant som inte stör oss" (naturligtvis inte Björklunds ord utan min känsla av Björklund klädd i ord).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag retar också ihjäl mig på Jan Björklund. Grrr.
S

Unknown sa...

jaaa, men det otippade för mig var att Ohly hade sådan skärpa i rösten...