lördag, november 22, 2008

jag tänker hoppa ifrån Eiffeltornet om du sviker mig

medan Ted framhåller värdet av att ta sitt eget liv framhåller jag värdet av att sexåringar inte nödvändigtvis ska sjunga sådana texter i tv-rutan på lördagsmorgnarna.
Där sitter jag som småbarnsförälder med mina små barn och mystittar på Barnkanalen (svt) och dagens visa dyker upp. Trevligt tycker vi och lyssnar intresserat på sånger om grodor, kameler, en vind och vattendroppar. Plötsligt syns Alma/Vilma/Nora/Ylva, 6 år på skärmen och berättar att hon ska sjunga Eiffeltornet. Jaha, tänker jag då, den har jag aldrig hört, undrar vad det är för sång?
Döm om min förvåning när sexåringen med stans glugg i överkäken klämmer i med:
"Jag tänker hoppa ifrån Eiffeltornet om du sviker mig, men jag hoppas att jag stoppas i hissen upp av dig" osv
Jag sätter min nyss svalda saliv i vrångstrupen och låter undslippa ett "hmpfgurggrl". På något sätt känns det inte helt verkligt att detta barn står i tv och uppviglar alla andra barn att ta livet av sig genom att hoppa från ett torn om någon sviker dem. Eller är jag bara trångsynt och konservativ? Alma/Vilma/Nora/Ylva kan ju faktiskt ha menat just det där som hon sjöng om, jo det är sant, sååååå kan det ju ha varit...
Var tog alla vuxna vägen på den vägen?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig om att det var ett synnerligen dåligt låtval i ett barnprogram......

sa...

Helt sanslöst faktiskt!

Anonym sa...

Jag håller inte alls med. /Christina