fredag, januari 09, 2009

det roligaste med mig...

är att jag plötsligt tycker att något är pinsamt fast jag egentligen aldrig tycker att saker är pinsamma. Det är speciellt roligt för de som var med just då för de kan köra med den grejen i flera år framöver. Nu ska ni alla få en sådan sak att dra runt i min fejja i flera år om ni känner för det.

Picture this:
fantasiflickan och hennes anhang hänger i Ystad, Skåneland. De tittar in i butiker, kikar i affärer och hänger i shopar och i varje boutique inleder fantasiflickan konversationen som sedan följer med:
"Det är inte så att ni har ett chai (ibland även med te tillagt om expediterna ser obevandrade ut) utan några märkliga tillsatser?"
fantasiflickan+anhang bevistar inte mindre än typ hundramiljoner lokala handlare men inte en enda kan visa upp en bra exempel på chai utan arom tillsatt. När fötterna vänt tillbaka till transportmedlet ser fantasiflickan en tobakshandlare och bestämmer sig för ett paket mentholcigariller (nu när det ändå är fest så att säga). Väl inne hos köpkvinnan kan fantasiflickan inte låta bli att se raderna av te i burkar, ni vet sådana där lösviktsburkar från Kina varpå fantasiflickan naturligtvis frågar: "Du har möjligtvis inte ett chai...te utan arom tillsatt?" Tanten i tobaksaffären tittar fantasiflickan djupt i ögonen och säger:
"...jo, Bo-Vilhelm Olsson, det har jag. Vill du ha ett äpple?"

Haha, stryk det sista!

Tanten i tobaksaffären svarar att det tror hon nog att hon har och tar fram ett där det står att innehållet är svartpeppar, kanel, kardemumma. fantasiflickan blir eld och lågor, frågar om priset (vilket är 25 kr per hekto), snabbt som attan räknar fantasiflickan ihop att det blir ett kilo för en hundring vilket är lagom. När fantasiflickan säger att hon vill ha ett kilo, höjer tobakstanten på ögonbrynet och dubbelkollar at jag verkligen vill ha ett kilo. Ja, absolut säger fantasiflickan stensäkert. Tobakstanten tar fram en enkilospåse och säger "tvåhundrafemtiokronor för den då, var det bra så?"

Då...klingar det till i fantsiflickans hufvud, här har det handlats inte mindre än E T T K I L O C H A I F Ö R 2 5 k r/h e k to, V I L K E T Ä R 2 5 0 k r/k i l o , D E T G Å R TI O H E K T O P Å E T T K I L O I N T E F Y R A. Just då och där är det alldeles för pinsamt för fantasiflickan att säga: "Alltså, ursäkta, jag tänkte fel. Jag vill egentligen bara ha för etthundrakronor, alltså fyra hekto. Förlåt så mycket!" så fantasiflickan köper ett fucking kilo chai för 250 kr och fraktar det på tåget hem till Södertälje, nödvändigt liksom. Sådan är hon, fantasiflickan, 250kr te hit eller dit, sådant är småpotatis, här köper vi ett kilo te på en gång, det är lika bra, vem vet när man hittar te nästa gång?

Nu vet ni...om någon känner för chai så har jag med mig termosen hela terminen till skolan.

5 kommentarer:

sa...

hahaha! Gud vad roligt! Precis något som skulle kunna hända mig.

Och så vill jag veta var du köpte teet. jag har uppenbarligen inte hittat dit ännu. eller... Röddingebergs?

puss
ia-fia

Anonym sa...

*asg*
Åh vad roligt! Jag dööör.

*pussochkram*, Ida

Katten sa...

Jag kan komma och dricka lite.Utan aromer minsann. Låter fint! Har precis skickat hemlige kocken till Norsborg.

Unknown sa...

Jaså du Katten, har du det? Jag kanske ska skicka en e-nummerbok också...

Men du är välkommen, när vill och kan du? Vi kanske t.o.m. ska fylla en termos och gå en sväng...

cecilia! det är tobakshandlare som jag inte har en aning om vad butiken heter såklart. Men den finns typ någonstans inte jättelångt från AllanBrallan, så mycket kan jag säga med säkerhet. typ.

Ida! Härligt att du får dig ett gott skratt på min bekostnad...

Svea sa...

Tackfördagens skratt! Underbart!

Ochdu behöver nte skämmas, jag gör liknande saker mest hela tiden. Men det JAG tycker är pinsamt är att det skulle se ut som om jag var fattig omjag sa något, och det vill jag då rakt inte. Att jag faktiskt ÄR fattig skiter jag i...

Puss!