fredag, januari 23, 2009

tufft yrke?

Med anledning av en tidigare sammandrabbning med efterföljande kommentarer vill jag tillägga en liten sak i debatten.

Citat från SVT-text den 22 januari 2009, kl 23.16:

"Lärare har den sämsta psykosociala arbetsmiljön i Sverige. Det skriver tidningen Du och jobbet efter uppgifter från Statistiska centralbyrån.

Mer än var fjärde gymnasielärare, 26 proc, arbetar under sk hög anspänning, dvs höga krav i kombination med litet inflytande, och upplever inte att de har fullt stöd från chefer eller arbetskamrater.

De som arbetar under hög anspänning riskerar sämre hälsa och löper större risk attd rabbas av olika sjukdomar. Vanliga besvär är bl.a. rygg-och nackbesvär samt sömnsvårigheter."

25 procent av grundskolelärarna arbetar under hög anspänning och även 25 procent av läkarna.

Det är alltså inte bara så att skolpersonal och vårdpersonal har ett stort ansvar för andra människor utan även har en svår arbetssituation, jag kan tycka att det är sådant som ska styra hur hög lön man har hellre än hur mycket pengar man genererar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

..."jag kan tycka att det är sådant som ska styra hur hög lön man har hellre än hur mycket pengar man genererar", säger du.

Men hallå, det gör ju inte mindre ont för att man har mer stålar i plånboken, det blir förmodligen samma problem...och var ska du göra av alla pengar? Köpa PF?

Nej förändra/förbättra villkoren för nämnda kategorier! Det ska naturligtvis inte utesluta ett rejält lönelyft!!! Naturligtvis inte...men ta reda orsakerna och förbättra!!!

När man ställs inför ett problem - vilket som helst, då kan man välja på att göra på tre olika sätt nämligen:
FÖRÄNDRA
AVSLUTA
ACCEPTERA
Välj ett kör efter det!

För att ta ett exempel;
det finns de här som klagar på skolmaten (som är kanonbra) då tänker jag att de ska fundera utifrån :

Kan jag få köket att laga annat och bättre?

Ska jag sluta äta i matsalen och istället ta med eget?

Ska jag tänka att det är lättlagat och lättdiskat och fortsätta äta i skolan utan att gnälla?

Alltså välj ett....i alla lägen...och jag anser att arbetsvillkoren ska förbättras i första hand! Och lönen...

Katten sa...

Arbetsmiljö och arbetsbelastning är de viktigaste frågorna för lärarkåren idag.

Gärna högre lön men först anständiga arbetsvillkor!

Det kan finnas något samband mellan dessa två också! Om det ena förändras så förändras det andra med nödvändighet. Jag ska skissa på det, nån dag....

Unknown sa...

min plan med detta inlägg var egentligen att knyta an till den tidigare sammandrabbningen. Som Katten skriver att det kan finnas något samband var vad jag var ute efter. Inte på något sätt att säga att mer pengar skulle lösa situationen. Men den första meningen du citerade tant G var egentligen det mest väsentliga: Om något yrke ska vara mer betalt så anser jag att det ska vara de yrken som har störst och viktigast ansvar för andra människor, t.ex. lärare och vårdpersonal. Citatet från SVT-text var bara en till pointer för vad lärare ställs inför. Egentligen vet jag inte om jag tycker att någon ska ha högre lön än någon annan.

Hänger ni med brudar? jag är alltså fullt medhållande i att villkor bör förbättras, jag argumenterade aldrig MOT det.

Anonym sa...

IVA-systrar jobbar nog med under hög anspänning eller vad det hette har ansvar för liv och död, jobbar alldeles för mycket och tjänar alldeles på tok för lite! Därför finns det inte såna sköterskor så det räcker! I Norge är lönen högre och sköterskorna har lite mindre medicinskt ansvar! Något att tänka på....för Filippa Rrrrrheinfeldt