söndag, januari 04, 2009

en stilla undran

vem är det förunnat att bestämma vilka hjälpmedel som ska finnas?

en diskussion som uppkom mellan mig och en annan människa var om det borde finnas sätt för män att bli gravida. Där fanns tankar om naturligt, biologiskt, genetiskt. Det fanns tankar om det är att frånta kvinnor en av de få saker som är deras. Min stilla undran i det hela är varför just svaret på denna fråga ska vara så självklart. Tänk er en familj där kvinnan får rådet att inte bära fler barn av läkare och familjen gärna vill ha fler barn. OM det då fanns en teknik för mannen att bära barnet, skulle det inte vara sweet så säg? Jag kan tänka mig ett antal orsaker till att en sådan teknik inte finns tillgänglig för folket, flera av dem kan härledas till patriarkat och manschauvinism men inte alla. Men när även mina medkvinnor hakar på den patriarkaliska frammarschen blir jag beklämd. Det finns många paralleller att dra. Till exempel dyslektiker som vill bli lärare, högskolan hjälper dyslektiker med en rad hjälpmedel och uppskov. Där en dyslektiker skulle bli underkänd finns det hjälp att få för den som är i behov av det. Men en man som vill bära ett barn det ska vi inte hjälpa. Jag trodde liksom att dealen var att vi hjälper dem som är i behov av hjälp, inte bara dem som vi tycker ska få hjälp, eftersom vi människor är ganska godtyckliga till sinnet. Nej, jag tycker att det känns lite självcentrerat bara.

4 kommentarer:

Anonym sa...

För det första vill jag bara säga att jag tycker det är starkt av dig att offentligt våga yttra dig om såna känsliga saker som detta ämne. Men jag undrar lite hur du tänker när du väljer att dra paralleller mellan ett funktionshinder och en mans önskan? Självklart är alla människor värda den hjälp de behöver men varför inte jämföra med ett annat medicinskt ingrepp eller operation? Att dyslektiker får extra hjälp och stöd står klart och tydligt i läroplanen att lärare är skyldiga till. Det är ingen förmån enligt mig utan en rätt i samhället. Jag vet inte om det är fysikt möjligt för en man att bli gravid, och jag förstår inte heller varför det skulle vara nödvändigt.

Unknown sa...

Jag förstår inte riktigt varför detta ämne är så känsligt, inte i jämförelse med andra ämnen som jag tagit upp här på bloggen. Det var en parallell jag drog och den var inte på något sätt exklusiv. Det var bara ett exempel och du har rätt, det kunde ha handlat om vad som helst annat. Till exempel huruvida människor som fötts utan händer ska ha möjlighet att bli kirurger eller skotträdda att bli poliser. Min poäng är rätt och slätt att det är märkligt hur vi och var vi väljer att sätta gränser för vilka som är värdiga hjälp.
Om du inte förstår varför det ska vara nödvändigt att män kan bli gravida kanske du heller inte tycker att det är nödvändigt att kvinnor kan bli gravida?

Anonym sa...

Men jag förstår inte hur det rent fysiskt skulle gå till när det handlar om navelsträng, fostervatten, livmoder m.m. Männens bäckenben är inte heller formade för att en bebis ska få plats. Vem ska amma barnet? Jag menar bara att det är inte meningen att pappor ska kunna bära ett barn i sin mage...rent fysiskt alltså. Sen om det nu finns några män där ute som skulle vilja vara gravida skulle jag gärna vilja träffa dem så jag kan få höra argument till varför en man ska kunna bli gravid. Det skulle ju innebära att en man skulle behöva operera om hela sitt inre för att en bebis skulle få plats där. Är det någon man som är beredd på det? Vart ska ägget fästas i den manliga kroppen så att ett barn kan formas? Jag tror att rent fysikt är det inte möjligt för en man att kunna bära ett barn. Ämnet är inte känsligt i sig, vill en man bli gravid så är det upp till honom, men som sagt, manliga kroppen är inte till för det. Det känsliga i ämnet var väl jämförelsen med dyslexi för min del iaf. Att du jämför ett funktionshinder med en, i så fall, opererbar önskan var det som fick mig att reagera. Dyslexi kan man inte operera eller ta bort, den finns alltid kvar.

Unknown sa...

Jag har ingen som helst aning heller hur det rent praktiskt skulle gå till, jag vill bara väcka frågan till liv. Kanske kommer vi aldrig stå inför för att det är helt och hållet omöjligt att genomföra...eller så kanske vi kommer stå inför frågan någon gång. Precis som jag skrev på min blogg så verkar det finnas en massivt motstånd till att ens forska och utröna om det finns den minsta möjlighet vilket jag tycker är möjligt. Samma när det gäller preventivmedel för män, p-spruta för män borde ju vara något tillgängligt vid det här laget men icke sa nicke.

Menar du att dyslexi inte skulle vara fysiskt utan psykiskt?
Hur som helst så är det inte relevant i min frågeställning, för min frågeställning handlar inte alls om varför man behöver hjälp utan bara vad man baserar besluten på.
Frågan om vem som ska amma barnet hör i min mening inte alls ihop vem som bär och föder barnet.