torsdag, september 11, 2008

demokratins kärna

Jag tycker att kontentan av vad grundskolan (även till viss del gymnasiet) har lärt mig vad gäller demokrati och Sverige är att vi är lyckligt lottade och att demokratin är så fullt utbyggd i Sverige. När jag nu tvingas vrida och skärskåda det här inser jag att för mig är detta humbug, lurendrejeri, rent skitsnack.
Nu pratar jag inte om att hälften av Sveriges befolkning är missnöjd när Moderaterna styr tillsammans med centern m fl, nej det är det. Jag är missnöjd med Sveriges demokratiska uppbyggnad, jag tycker inte att Sverige är tillräckligt demokratiskt. Det har tagit mig 26 år och 2½ månad att inse det, jag har inte förstått att jag kan vara missnöjd med att vi får rösta en gång var fjärde år, att vi har ca 7 partier som vi kan rösta på, att vi kan rösta olika för kommun, landsting och rike, jag trodde att vi använde oss av det ultimata. Men det är ju långt ifrån så!
Kärnan, enligt John Dewey och faktiskt enligt även mig, i demokrati är allas medverkan. Ingen är tillräckligt storartad för ett leda och styra själv, inte heller någon grupp är tillräckligt klok och allsidig för styra exklusivt. Det kan ju tyckas att Sverige följer detta men jag är inte nöjd, för lite experthjälp från dem som faktiskt vet är en av de faktorer som enligt mig gör Sverige och Sveriges befolkning mest skada just nu. Hur många av de som blivit nekade socialbidrag lyssnas det till? Hur många av oss som undrar för vem skull försäkringskassan faktiskt finns får göra oss hörda inför förändringar?
Jag anser att Sveriges och Sveriges skolors idé om Sverige som demokratins högborg är ett stillatänkande och inskränkt förhållningssätt som jag önskar att dagens elever och dagens människor skulle få leva utan. Om Sverige slutade att jämföra sig med andra länder ifråga om demokrati och demokratisystem (ja, när det gäller annat också för den delen) och börjar se över vilka som egentligen är nöjda med kvallan på det hela så skulle iaf jag höja ögonbrynen på ett positivt sätt och tro, för första gången i mitt liv, på samhällsstrukturen som något för folket som finns här.

Inga kommentarer: