lördag, september 13, 2008

HD-tv my ass!

jag vet inte om någon annan än jag har lyssnat till och faktiskt hållt med om HD-tv:ns fenomenalitet, men jag erkänner att jag har varit där. Kruxet har naturligtvis varit finansiering, finansiering och finansiering. Nu kan jag till min glädje leverera ännu ett argument mot HD-tv!

HD-tv skärper ju upp hela bilden, ger den ett djupare djup, fler detaljer, mer färg.
Håll kvar den tanken samtidigt som ni känner på den här karamellen: våra ögon interagerar med vår hjärna och skapar något där det finns mellanrum. Där det är blankt och vår hjärna behöver utfyllnad för att förstå sammanhanget fyller hjärnan tillsammans med ögonen i glappet så att säga. Våra hjärnor behöver ju utmaning och träning och just denna händelse som jag just beskrev är en av de saker som tränar hjärnan och håller oss något ajour. Då undrar jag naturligtvis vad som händer när vi tittar på sjukt högupplöst tv, när våra hjärnor inte behöver samarbeta med våra ögon och ingen behöver fixa glappen eftersom det inte finns några glapp.
Jag undrar om det kanske finns någon sanning i att vi blir dumma-i-huvet av att glo på dumburken?

Inga kommentarer: