måndag, september 01, 2008

religiös utmaning!

*Tillhör ni någon speciell trosinriktning och i så fall varför?
Vi, som i jag och mina löss? Njaee... Jag (eftersom mina löss får gilla läget vad jag än bestämmer mig för) tror på sånt som kan bevisas för mig. Hittills har jag varit övertygad om att Jesus fanns även om jag kanske trodde att en del av vad som hände runt år 30 vår tideräkning var något överdrivna...men nu har Lena Einhorn sått ett litet, litet frö av vad ska jag säga...tvivel? Njaa, tvivel har alltid funnits inom mig. Jag har mycket svårt att tro på historien, på religion även på människor, en cyniker kanske det kallas. Men en av de trevliga cynikerna alltså.

*Kan man tro utan att visa det i handling?
Ja, absolut. Jag skulle gissa att fantasiAndy gör det. Han tror, å vad han tror. Han tror blint på människor, han tror på gud, Jesus, han tror på skapelsehistorien, han tror på löften...han tror helt enkelt. Men gör han vad Jesus predikade? Nej.

*Kan man vara troende utan att veta om det, eller måste det vara ett aktivt val?
Val? Nej. Men man vet nog om det. Förstå mig rätt här...
Man kan vara troende utan att ha gjort ett val, t.ex. om ett litet barn fick välja skulle nog det lilla barnet inte tro på spöken som lurar under dennes säng, men barnet kan inte välja utan tror och vet om att det tror på spöken. Är någon med här?
Sedan handlar det ju lite om hur mycket man fördjupar sig själv i sina egna tankar och känslor, men jag tror inte att man går runt hela livet ovetande om att man tror att gud finns, det är väl hela idén liksom...att man ska ha någon att bolla med...


Jag tackar Storasysterivassen för hennes mod att fråga mig detta!
Jag måste ju utmana vidare ofcourse... Jag önskar verkligen att Underbara Clara kan ta sig tid för detta...och den kakafoniska kan nog ha het potatis att bjuda på i denna fråga...och och och Peter-den demokratiska kapitalisten är given i detta sällskap. Jag hoppas att ni tar er tid!

Inga kommentarer: