måndag, september 15, 2008

jag var tolv år, vad gjorde du 1994?

kan hända var du lika begeistrad som jag av Tre kronor?
Efter Tre kronors vinnartåg banades väg för alla kommande såpoperor.
"Det du sa fick mig tro att allt vad som det ska...dina ord har satt djupa spår ii min sjääääl", I´m talking ´bout Vita lögner ofcourse.
För att inte tala om Skilda världar, vem vill inte vara Nora liksom?
Dessutom fanns ju den där såpan med Rachel Molin, Vänner och fiender, inte helt bra kanske?
Och sen kom ju Nya tider...
Men moderjord i sammanhanget måste ju vara Rederiet, Rederiet 100 avsnitt och Rederiet 300 avsnitt!
klicka nu och slå på ljudet på datorn och dröm er tillbaka till det glada 90-talet!
en liten bonus i sammanhanget blir DETTA.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tolv! Va orättvist - jag var 44! Och mitt stora minne, eller i alla fall ett minne är när yngste sonen, då nio och jag åker tåg (på min födelsedag!)till Göteborg för att vara med på invigningen av Gothia Cup. Äldste sonen, då 13 och maken, då 44 likaså, var redan på plats.

Pompa och ståt, flaggor i massor, fullsatt Ullevi, ungar och ledare från all världens hörn!

- Å så många flaggor på min födelsedag! Så kan ma ju få tänka - de e väl bra för egot!

Vilken sicken folkfest! Och som grädde på moset kom ju VM-laget till invigningen. Först var det ju mottagning i Rålambshovparken, men killarna som hade sina rötter söder ifrån kom till Ullevi! Jublet ville aldrig ta slut!
FOLKFEST!

www.youtube.com/watch?v=IcsjNDS5a1k

Och alla såpor....jo man har väl slickat i sig en och annan. På tal om såpor....vid det första "amningtillfället" hemma med äldste sonen slår jag på tv:n, den 19 januari -81....Då börjar nå't som heter Dallas. Så länge sedan!
Hepp hepp!

Anonym sa...

1994 då var jag ung och födde mitt andra barn en regnig valborgsmässoafton! Det var den varmasta sommaren i mammaminne och den tillbringade vi på västkusten! Sverige var framgångsrikt i fotbolls-VM och jag var föräldraledig och rätt så lycklig faktiskt! På TV tittade jag nog mest på bolibompa eller barnfilmer eller videofilmer på mina barn! Annars kommer jag ihåg att MTV var ganska nytt och hett när vi flyttade till ny lägenhet något år tidigare!

Anonym sa...

Nästa år 1995 började det bästa TV-programmet någonsin - KNESSET på Z-TV. Följde det slaviskt! http://sv.wikipedia.org/wiki/Knesset_(TV-program)

Katten sa...

Jag har bara sett ströavsnitt av Rederiet men när jag var på konferens med Ösby på Birka Princess (tror jag) så spelades något avsnitt in. Då pratade jag men mest Ellen med Bert-Åke Varg om dagens skola. "Avd. Jag såg en kändis."

Filly har sett massor av Rederiet. En hel del avsnitt med morfar i telefonluren genom hela programmet. De såg på Rederiet tillsammans fast en var på Söder och en på Värmdö. Det var ju lite läskigt också.

Kleber tittade en säsong och det var nog 1994 för hans kommentar var:
Äntligen har de gjort TV-program som är precis lagom för 10-åringar!

Jaa, Rederiet...

Anonym sa...

alltså, shit att se intro till tre kronor, men än värre röda riet! Jag kontrar med en länk jag hittade när jag tittade påen av dina... ett annat 90-tals fenomen... http://www.youtube.com/watch?v=CcaGtebBMCk&NR=1

Miriam W Klefbeck sa...

Jag var 15 och hade vita Nike-skor med blå vinge, batikfärgade snickisar och stora tröjor. Och lyssnade på Meatloaf och Millencolin. Och tittade självklart på Tre Kronor på onsdagar, på Rederiet på torsdagar och Beverly Hills förtås, men jag minns inte riktigt när de flyttade Bevvan från onsdagar till tisdagar och sedan till söndagar...

Unknown sa...

Tant !
44...minsann...det kan man itne tro, jag tycker du håller jämna steg med mig...Åh Dallas! Min vän Lina (som ger sig tillkänna men inte har en egen blogg) och sjöng sånger med Dallas themesong som melodi...och kallade Dallas för Sallad och Falcon Crest för Falken kräks...det var tider det!

Mammagumman! Din andra unge...I´m impressed, vad olika vi är allihop, i ålder menar jag.

Katten! Åhå, Bert-Åke Varg, det är stort, j-a stort! Kan jag få din autograf-stort nästan... Och Filly är ju typ den sötaste kusin man kan få! Kleber får en härlig andraplats, men hans uttalande är mer...typ...jag har typ världens roligaste kusin!

Lina Love! det är klippen skrattar jag gott åt ny, förhoppningsvis tar det bort min edge av tentaångest så att jag somnar med ett leende på läpparna. "ddå kkkkommer ppappa in till mmmmmig och skssskruvar nnner...
VOLYYYYMEN ja!" var inte det i samma veva? Mer Killing-gäng till folket, mindre R. Gustafsson solo...

Miriam! Millencollin...ååååh...och nineotwooneo... Vi satt upptryckta i Anna T´s soffa och kollade inspelade avsnitt...jämt!